اُدخُلوهَا بِسَلامٍ آمِنینَ وَ نَزَعنا مَا فِی صُدورِهِم مِن غِلّ اخوانًا عَلَی سُرُرٍ مُتقابلین(حجر/۴۶و۴۷)
نام: غِل(بکسر الغین)؛ یعنی عداوت و کینه(قاموس، مفردات القرآن)، غَلَّ صَدرُه غِلّا غَلیلًا: یعنی پر از کینه گردید سینه او(فرهنگ جامع نوین). غِل همریشه غُل و زنجیر است!
محل تولید و رشد: قلب انسان.
عوامل تولید: حسادت ورزی، خودخواهی، احساس کهتری، رفتارهای بچگانه در روابط و شکست پیاپی، عدم خودیابی، عدم واقع بینی، عدم توکل، عدم جهانبینی الهی عملی، شرک خفی، عدم تعقل، بی استادی و ...
نتایج: غیبت، توهین، تهمت، تنگ نظری، عدم خیرخواهی برای غیر، پیروزی خود در شکست دیگران دیدن، ندیدن موفقیت دیگری و...
نحوه کارکرد: جناب "غل" مخفیانه در دل انسان خانه می کند، او را نسبت به دیگری می شوراند تا در صدد تخریب، تحقیر و نابودی طرفش برآید. مادامی که این غل در سینه است آدمی طعم آسودگی را نمی چشد و نیز طعم بهشت را! دائما در دلش همچون آب گردِ درخت می گردد و می چرخد، دل او را آشوب می کند! و آرامشش را می ستاند، خوابش را خراب می سازد!
برادر حسد است توگویی فرزندش!
پدر غیبت است!
عقل انسان را نقشه چین بار می آورد، نور ایمان را کمرنگ و سلوک را منهدم می سازد!
نفس را به ظلمت رهنمون می شود، تفرقه باطنی می آورد، روی خوش به شیطان نشان می دهد!
در صورت عدم قدرت ظاهری، رفتارِ نفاق گونه میسازد...
ولی با وجود قدرت ظاهری، حقِ طرف مقابل را پایمال میکند...
از تشتت درونی، افراد را به تفرقه و تشتت بیرونی میکشاند، غیبت ساز است، تهمت ساز است...
این مشکل که در مرتبه قلب انسان تحقق دارد خود را با ایجاد شکاف و تفرقه در رفاقت، خانواده و در نهایت سیاست نشان میدهد..
و از همه مهمتر حسگر حقیقت یابی انسان را کور میسازد..
با این همه آیا جای آن نیست که عاجزانه برای فرار از این رذیلت فریاد بزنیم:
ولا تجعل فی قلوبنا غلا للذین آمنوا... (حشر/۱۰) و در قلبهای ما کینه و عداوت مومنین را قرار مده...
دل بی کینه یعنی رها یعنی خود رهایی یعنی نور الهی
یعنی همان دل فاطمه زهرا روحی لها الفداء
اما مقابلینش...؟!!
راستی میدانی چرا در بهشت هیچ تزاحمی و تفرقهایی نیست؟!
و میدانی راه فرار از این رذیلت قلبی چیست؟
salam
manzoretun az raftarhaye bachegane chiye
toziiiiiiiiiiiih befarmayeed
سلام
ضمن تشکر باید عرض کنم
برخی اوقات انسانها از آنجا که دوست دارند خودشان را شبیه به دیگران کنند حال با هرانگیزه ای ولو به خاطر حسد یا چیزهای دیگه...
کارهایی را انجام می دهند تا به همان نتایجی که دیگران رسیده اند برسند غافل از اینکه اشتباه می کنند چون وقتی شما کاری را برای شبیه شدن به دیگران انجام می دهی بدلیل بی توجهی به اصل کار و بی اخلاصی در نتیجه کار نتیجه عکس می گیری
وقتی انسان چندین بار این کار را انجام می ده ولی نتیجه نمی گیره بلکه در پاره ای نتیجه عکس می گیره نسبت به کسی که می خواسته با او مثلا رقابت داشته باشه به دل میگیره واینطوری شرائط کینه در دلش ایجاد میشه
بنده تا اینجا رو گفتم اما اینکه راهش چیه تا هم در کارها موفق باشیم و هم حسود و کینه ورز نباشیم چیه بماند شما فکر کنید! خصوصا اینکه به این توضیحات می شه اضافه کرد!
بنده ابتدائا برای خودم دعا می کنم که مراعات کننده این مباحث عمیق باشم اینها خیلی سخته حتی حرف زدنش به خدا پناه می برم
السلام علیک یا حبیبی
هدیه، کینه را از دل میزداید.
هدیه دادن پیش از اظهار حاجت باعث ایجاد محبت میشود و محبت کینه را از دل پاک میکند.
اگر خواهى کنى دفع بد اندیش به دل در حق مردم بد میندیش
ز سینه تخم کینه ریشهکن کن بقلب دشمنان خود وطن کن
و علیک السلام
زیبا بود ممنونم
هدیه خیلی خیلی موثر است
برخی اوقات برطرف کننده سوء تفاهمات
برخی اوقات پیشگیرانه
برخی اوقات باعث افزایش محبت
برخی اوقات باعث تداوم و تقویت دوستی
و... می شود البته موارد منفی نیز دارد.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم
تهادوا تحابوا تهادوا فانها تذهب بالضغائن(میزان الحکمه)
به هم هدیه دهید تا یکدیگر را دوست داشته باشید
به هم هدیه دهید چراکه هدیه کینه ها را ازبین می برد
سلام
ما آنقدر غرق سلام آمنین شدیم که دیگر به غل و کینه و حسد نرسیدیم...
نمیخواهیم هم برسیم
اگر رسیدیم هم نادیده میگیریم
آخر خدا این همه نعمت داده
آنوقت برویم حسرت نداشته ها را بخوریم
آنوقت اد برویم کینه آنها که دارند به دل بگیریم
واحســــــــــــــــــــــرتاه اگر اینگونه شویم...
خدا خودش ما را از وسوسه های شیطان نگه دارد...
سلام
متشکرم از شما
به نکته جالبی توجه دادید
پس توجه به داشته های خود
راهی است برای فرار از توجه به داشته های دیگران
و این هم راه پیشگیری از کینه و حسد
ممنون
تمرکز به داشته های خود خیلی از منفی بافی ها و مشکلات روانی را برطرف می سازد و این همان چیزی است که ظاهرا خداوند به آن توجه داده است:
یا ایها الذین آمنوا «علیکم انفسکم»
سلام به جمع حقیقت جو.
غل بسیار موضوع مهمی برای بنده بوده چون در وجودم خیلی نمایان و قابل شناسایی نبود.کینه توزی و حسادت کمی آشکار است ولی در اعمال خودم یافتم که برای خیر خواهی و رابطه ام با دیگران مبنا را دل خودم قرار میدهم در حالی که باید برای رضای خدا باشد.
اینجا بود که حسد را در اعمالم و ارتباطم با دیگران دیدم.
والسلام..
سلام به سکوت طوفان قدیم
بنده هم اگر مثل شما صادق باشم در دلم پیدا می شه
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام خدا بر شما خوبان...
اشاره ای به یک چشمه؛
اشک بر امام حسین، اکثیر اعظمی است که قدرت تلاطم بر همه رذایل و تاریکی ها را داراست؛ ارباب طریق و اعاظم سیر و سلوک، یک جمله بسیار پر معنی دارند که مربوط به بحث ماست به اینکه :
اکثیر اعظم در سیر صعودی، محبت است.
لذاست که از ابتداء درگیری آب و خاک، محبت و سوز و آه نسبت به اکمل الکاملین حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام را در این طین پاک قرار دادند...
اگر خداوند متعال قوت قلم به این حقیر ضعیف روزی نماید، با اشاره به دلایل عقلی و نقلی در رابطه با این مطلب، در کلبه فریادین فریاد مه، به تفصیل خواهیم نشست... .
تو ای دوست دعا کن مرا در قنوت عشق سحریت.. .
توکلت علی الحی الذی بیده کل الامور .
و السلام علیکم !
فریاد مه.
با سلام و تشکر
پس راهکار زیبای دیگری ارائه شد
محبت به خدا و اولیاء خدا کینه سوز و حسد سوز است
ممنون
سلام آقای کریمی
فقط باید از خدا طلب کنیم تا به این کسافت دجار نشیم البته گاهی مقصر دچار شدنش خودمونیم!!
راستی
لطفا اگر امکانش هست سایت http://infographic.ir را در پیوندها لینک کنید(اسم: اینفوگرافیک دات آی آر)
متشکرم
سلام
حتما بزودی
ممنون
سلام
یکی دیگر از عوامل ایجاد کینه نا عدالتی است
بعلاوه کینه یک نوه خوشگل و ناز به نام انتقام دارد که خیلی شیرین است خدا حفظش کنه (مزاح)
این طور نیست؟
سلام
بله می خواستم راجع به نوه اش هم صحبت کنم که نشد
خوشحالم که شما توجه کردی
اگه کمی دور و بر خدمون رو نگاه کنیم پر از رفتارهای انتقام جویانه است
البته برخی از رفتارها سلبی است نه ایجابی
متشکر از شما مترادف خودم!
با سلام و خسته نباشید به شما رفیق قدیمی
موضوعی که مطرح فرمودید در نوع خودش جالب است ولی تا آنجا که بنده اطلاع دارم ما چیزی به عنوان حسگر حقیقت یابی نداریم البته شاید منظور شما فطریات بشر است.
در ضمن حقیقت دوست و حقیقت جو رابطه اعم و اخص مطلق دارند نه ترادف ! (دقت کن برادر )
با سلام و تشکر از شما
بنده شما را نمی شناسم بنابراین نمی توانم رفاقت قدیمی را تصدیق کنم.
در مورد حسگر حقیقت یابی ما دعوای لفظی نداریم مگر شما داشته باشید
راستی در مورد اظهار فضل جانانه شما باید بگویم اعم و اخص شما با ترادف ما منافاتی ندارد ترادف و تباین نسبت به نسب اربع لابشرط است
یاحق