حقیقت جو

از ابرها بگذر؛ آسمان باقی است...

حقیقت جو

از ابرها بگذر؛ آسمان باقی است...

سوال از رئیس جمهور و مهارت تعامل

       «یا خیر المسئولین!»  

 

       بیش از شش ماه است که در فضای سیاسی کشور بحث سوال از رئیس جمهور محترم مطرح شده، بعضی موافق و برخی مخالف این طرح بودند. عده ای طبق معمول دم از شرائط خاص زدند و به مصلحت روزمره خویش پناه جستند. برخی سراغ اهداف پشت صحنه طراحان سوال رفتند و خواستند برچسب شهرت طلبی و ... به طراحان سوال بچسبانند. بعضی گفتند حال که دولتهای سازندگی و اصلاحات مورد سوال قرار نگرفتند چرا باید کاری کنیم تا رئیس جمهور اصولگرا! پایش به مجلس باز شود. عده ای هم اصل سوالات برایشان اهمیت نداشت. برخی ها هم که کلا مشکلی در کشور نمی بینند و اساسا مترصد تشویق و تقدیر از رئیس جمهور هستند و برخی به ابتر بودن نتیجه این طرح اندیشیدند. به هر تقدیر این طرح با ۷۹ امضاء به تایید هیئت رئیسه مجلس رسید و رئیس جمهور محترم نیز برای پاسخگویی به شبهات و سوالات مردم و نمایندگان مردم راهی مجلس شد؛ که به گفته هفت نماینده، ای کاش نمی شد!    

 

       شخصا از اینکه بعد از سی و دو سال از عمر انقلاب این اتفاق رخ داده خوشحالم. اینکه رئیس جمهور برای پاسخگویی موظف به شرکت در جلسه علنی شدند بسیار جای خرسندی دارد و البته جای تشکر از طرفین.    

 

       سوالات مطرح شده اکثرا منطقی و جدی و با احترام پرسیده شد، ولی متاسفانه جوابها در خور و شایسته مقام ریاست جمهوری کشوری متمدن نبود. این اتفاق می توانست از این جهت فرخنده باشد که کم کم مسئولین ما در همه رده ها یادبگیرند پاسخگو و عذرخواه باشند. این پاسخگویی و عذر خواهی مسئولین، بسیاری از شبهات مردم و سوالات خواص را بر طرف می کند و زمینه را برای شفاف شدن فضای سیاسی کشور و رضایتمندی مردم -که بخشی از مشروعیت است- فراهم می آورد و نیز بستری مناسب برای عدالت ورزی و کارآمدی ایجاد می کند. مسئولی که خود را "مسئول" بداند نه رئیس و سلطان، هیچگاه از پاسخگویی در مورد مسئولیتش ناراحت و ملول نمی گردد. اگر مقتدریم، اگر توانمندیم، اگر مشروعیم و اگر قانونمندیم  نباید از چنین طرحهایی بهراسیم.   

 

       مهارت پرسیدن و مهارت پاسخگویی چیزی نیست که با انتظار کشیدن بدست بیاید؛ مهارت ورزی نیاز به تکرار و تمرین عملی دارد. بنابراین نمی توان به انتظار آینده ای بود که در آن ظرفیت و مهارت تعامل قانونی بین مسئولین فراهم آید.  

   

       چنین طرحهایی علاوه بر شفاف سازی فضای سیاست می تواند جلوی عوام فریبی و رفتارهای پپولیستی را بگیرد؛ که البته باید شروطی مانند قانونی بودن، احترام آمیز بودن و... را دارا باشد.   

 

       بنده که از اصل این اتفاق خرسندم و ناجوابهای پاسخگوی محترم نیز از قبل برایم روشن بود، شاید این اتفاق بستری برای بصیرت افزایی باشد...(ویژه برخی از برادران و خواهران .... !) یاحق.

نظرات 7 + ارسال نظر
فرزان کوثری جمعه 26 اسفند 1390 ساعت 06:07 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
سیاست مانند سکه ایست که 2 طرف دارد و ما همیشه یک طرف آن را می بینیم زمانی می توانیم 2 طرف سکه را ببینیم که آن سکه در حال چرخش در هوا باشد .

آقا فرزان سیاستمدار آینده سلام
خوش آمدی
این ماجرای چرخش سیاست رو کمی بیشتر باز کن برای ما

وعدالله جمعه 26 اسفند 1390 ساعت 11:44 ب.ظ

با سلام.
اساسا به لحاظ قانون سوال از رئیس جمهور بسیار منطقی و قابل تحسین است.
تا قبل از این جلسه داشتم به نظام پارلمانی که هم اکنون در کشورهایی از جمله انگلستان برقرار است فکر میکردم ولی بعد از برگزاری این جلسه و ...... بودن افرادی که این طرح را اجرا کردند و سوال پرسیدند واقعا به تفکراتم خندیدم چون نماینده ای که نتواند جواب توهین هایی که بهش میشه یا مغلطه هایی که بجای جواب بهش داده میشه رو بده چطور میتونه رئیس جمهور انتخاب کنه و ازش سوال بپرسه.
نماینده هایی که این طرح رو اجرا کردند خیلی کوته بین و ترسو بودند ، چون میدانستند که یه همچین جوابهایی بهشون داده میشه ولی عین ..... نشستن و توهین ها رو نوش جان کردند و حرفی نزدند و بعد اعلام کردند مهم این بود که رئیس جمهور اومد و دیگه منبعد جرات نداره بگه قانون رو قبول ندارم. بسی خیال خام
در ضمن اگر عادلانه به جوابهای رئیس جمهور نگاه کنیم سوالاتی که از نمایندگان پرسید و اشکالاتی که در بعضی از سوالات مطرح نمودند کاملا منطقی و جالب بودند از جمله قانون مدیریت کشوری که مجلس استثناء شده و ...
بنظرم بازهم چون در قانون سوال از رئیس جمهور اشکالات فراوانی وجود دارد، رئیس جمهور استفاده کافی و وافی از این نقص قانون رو بردند و یا از جوابها طفره رفتند یا در مقابل سوال سوال پرسید یا مغلطه کرد یا با مزاح از جواب سرباز زد ، بهر حال این حرکت نشانگر حرکت خوبی بود ولی خیلی ضعیف اجرا شد.

باسلام و تشکر
مجبور شدم دو کلمه ای از عبارت شما را .... بذارم
با شما موافقم که اصل ماجرا خوبه ولی ضعیف اجراشد
ولی من می گم همین ضعیفش هم فرصتها و تجربه های دیگری فراهم خواهد آورد...

مهدی شنبه 27 اسفند 1390 ساعت 11:34 ب.ظ

جلسه سوال از رئیس​جمهور بسیار هم عالی بود، همه دور هم بودیم، کلی هم خندیدیم و خوش گذشت، اما از این سوالات کلی که فلسفی بودند و جواب​هایی بر اساس منطق ارسطویی بود، چیزی گیر مردم نیامد.

آقا مهدی آدم از فلسفه به سیاست سر بخوره خیلی ها !

مهدی دوشنبه 29 اسفند 1390 ساعت 10:18 ب.ظ

تعالیت یا سلام

از وقتی که ساعت وارد زندگی بشر شد مفهوم زمان دگرگون شد ، چرخش عقربه ها جایگزین تعبیر اصلی زمان یعنی حرکت و تغییر شد و ما از این مسئله غافل شدیم که همواره سوار بر کشتی زندگی به سوی مقصد نهایی در حرکتیم البته برخی هم ترجیح دادند به طبقه پایین کشتی بروند و همه چیز را فراموش کنند ، به هر حال بازه ی زمانی دیگری به پایان رسید و همه در انتظار شروعی دوباره در پوست خود نمی گنجیم .

برای همه دوستان آرزوی سعادت میکنم .

مرغ و خروس و اردک عید شما مبارک !

HAPPY NEW YEAR

سلام آقا مهدی
مبارک باشه
یادداشت جدیدی خواهم گذاشت بزودی
متشکر

love شنبه 5 فروردین 1391 ساعت 06:41 ب.ظ

سلام.
از اینکه میبینم مثل بعضی ها فقط فلسفی ویا فقط
عرفانی ویا فقط پرفسورمآب نیستید خوشحالم.

طرح سوال از رییس جمهور خوب است و خوب خواهد بود.

اما طرح سوال از نمایندگان هم خوب است.

البته این کار بهتر است با هدف و پرفایده باشد.

خدایی نکرده از روی اینکه نظام را ثابت کنیم یا جسارت خود را نشان دهیم نباشد.

بلکه از روی حقیقت یابی ونه از روی سیاست بازی.

ممنون.

سلام
شما لطف داری ممنون

edm شنبه 5 فروردین 1391 ساعت 07:01 ب.ظ

سلام.
دوستان به قضیه یک مقدار فرا جناحی و منطقی نگاه کنیم.
سوال از رییس جمهور و از هر کس دیگری ایرادی ندارد.
وهیچ صدمه ای هم به مملکت و رهبر و ولایت فقیه و....
وارد نمیکند.

اما هدف وسیله را توجیه نکند.از رییس جمهور و یا از هرکس دیگری هم که سوال میشود یک مقدار هدفمند باشد.

سوالها یک مقدار با کیفیت باشد.تصفیه حساب درون جناحی نباشد.

یک مقدار جدی باشیم بد نیست.

یک مقدار مصلحت اندیشی های بی فایده و تعصبهای ....
کنار بگذاریم.

آن وقت نه نماینده مجلسی به خاطر سوال خوشحال ونه

رییس جمهوری از جواب دادن ناراحت ویا برعکس.

یک مقدار سیاسی و مکتبی فکر نکنیم که حقیقت جویی متعصب و حزبی و... بیش نخواهیم بود.

شاد باشید.


سلام آقای ای دی ام

خوب میشناسمتون
متشکرم

درمورد قسمت آخر نظر مبارک حضرت عالی!!
بعد از کشف حقیقت؛ تعصب به حق هیچ باکی نیست!

شسی شنبه 26 فروردین 1391 ساعت 06:18 ب.ظ

سلام . آقای سیاستمدار . شما که جوابارو میدونستی دیگه چرا . . . .
بصیر شو ........!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد