حقیقت جو

از ابرها بگذر؛ آسمان باقی است...

حقیقت جو

از ابرها بگذر؛ آسمان باقی است...

ماهیت قیام حسینی علیه السلام

 

بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

هَذَا مَا أَوْصَى بِهِ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ إلَى أَخِیهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِیَّه:

إنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِىٍّ یَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ. وَ أَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّى اللَهُ عَلَیْهِ وَ ءَالِهِ عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، جَآءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ. وَ أَنَّ الْجَنَّه وَ النَّارَ حَقٌّ. وَ أَنَّ السَّاعَه ءَاتِیَه لَا رَیْبَ فِیهَا. وَ أَنَّ اللَهَ یَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ.

إنِّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَ لَا بَطِرًا وَ لَا مُفْسِدًا وَ لَا ظَالِمًا وَ إنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصْلَاحِ فِى أُمَّه جَدِّى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَهُ عَلَیْهِ وَ ءَالِهِ؛ أُرِیدُ أَنْ ءَامُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ، وَ أَسِیرَ بِسِیرَه جَدِّى وَ سِیرَه أَبِى عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ علیه السلام.

فَمَنْ قَبِلَنِى بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَهُ أَوْلَى بِالْحَقِّ، وَ مَنْ رَدَّ عَلَىَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّى یَقْضِىَ اللَهُ بَیْنِى وَ بَیْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ؛ وَ هُوَ خَیْرُ الْحَاکِمِینَ.

وَ هَذِهِ وَصِیَّتِى إلَیْکَ یَا أَخِى؛ وَ مَا تَوْفِیقِى إلَّا بِاللَهِ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إلَیْهِ أُنِیبُ. وَ السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى. وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّه إلَّا بِاللَهِ‏ الْعَلِىِّ الْعَظِیمِ.*

«بسم الله الرّحمن الرّحیم. اینست آن وصیّتى که حسین بن علىّ بن أبى طالب به برادرش محمّد که معروف به ابن حنفیّه است مى‏نماید:  

  حقّاً حسین بن علىّ گواهى مى‏دهد که هیچ معبودى جز خداوند نیست؛ اوست یگانه که انباز و شریک ندارد. و بدرستیکه محمّد صلّى الله علیه و آله، بنده او و فرستاده اوست که به حقّ از جانب حقّ آمده است. و اینکه بهشت و جهنّم حقّ است، و ساعت قیامت فرا مى‏رسد و در آن شکّى نیست. و اینکه خداوند تمام کسانى را که در قبرها هستند بر مى‏انگیزاند

من خروج نکردم از براى تفریح و تفرّج؛ و نه از براى استکبار و بلندمنشى، و نه از براى فساد و خرابى، و نه از براى ظلم و ستم و بیدادگرى! بلکه‏ خروج من براى اصلاح امّت جدّم محمّد صلّى الله علیه و آله مى‏باشد. من مى‏خواهم امر به معروف نمایم، و نهى از منکر کنم؛ و به سیره و سنّت جدّم، و آئین و روش پدرم علىّ بن أبى طالب علیه السّلام رفتار کنم

پس هر که مرا بپذیرد و به قبولِ حقّ قبول کند، پس خداوند سزاوارتر است به حقّ. و هر که مرا در این امر ردّ کند و قبول ننماید، پس من صبر و شکیبائى پیشه مى‏گیرم، تا آنکه خداوند میان من و میان این جماعت، حکم به حقّ فرماید؛ و اوست که از میان حکم کنندگان مورد اختیار است

و این وصیّت من است به تو اى برادر! و تأیید و توفیق من نیست مگر از جانب خدا؛ بر او توکّل کردم، و به سوى او بازگشت مى‏نمایم. و سلام بر تو و بر هر که از هدایت پیروى نماید. و هیچ جنبش و حرکتى نیست، و هیچ قوّه و قدرتى نیست؛ مگر به خداوند بلند مرتبه و بزرگ»  

  

برگرفته از کتاب لمعات الحسین علیه السلام، تالیف علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی.

* این وصیّت را محدّث قمّى در «نفس المهموم» ص 45، از علّامه مجلسى در «بحار الانوار» از محمّد بن أبى طالب موسوى آورده. و نیز در «ملحقات إحقاق الحقّ» ج 11، ص 602، از خوارزمى در کتاب «مقتل الحسین» ج 1، ص 188 طبع نجف آورده است. و در «مقتل علّامه خوارزمى» ج 1، ص 188 موجود است.


نظرات 8 + ارسال نظر
ضحا پنج‌شنبه 10 آذر 1390 ساعت 12:26 ق.ظ http://lohezoha.blogfa.com

سلام
ایام محرم تسلیت
کاش در این ایام به ماهیت قیام بیش از اتفاق رخ داده فکر کنیم...
بدین امید...
در ضمن تشریف بیاورید و دیداری تازه کنید از لوحمان خوشحال میشویم...

با سلام و تشکر
بله ماجرای امام حسین خیلی عجیب است
فرا زمانی و فرامکانی است
او به ما خیلی نزدیک است
یا حسین

شهاب الدین شنبه 12 آذر 1390 ساعت 02:43 ب.ظ

سلام به همه دوستان
به یاد زنده دلانی که در دعای ندبه وقتی به عبارت این الطالب بدم المقتول بکربلا ( کجاست انتقام گیرنده خون شهید کربلا ؟ ) می رسند گریه امانشان نمیدهد
اما مواظب باشم و مواظب باشیم که وظیفه مان را بشناسیم ( فرمود کل یوم عاشورا و کل ارض کرب و بلا )
و چه خوش گفت سید شهیدان اهل قلم (شهید آوینی ) که وسعت کربلا به اندازه تمام تاریخ است
خدا نکند که دنیا در نظرمان زیبا جلوه کند همانطور که بر قاتلین حسین علیه السلام جلوه کرد و خدا نکند که شیطان بر ما چیره شود و هوای نفس بر ما غالب گردد همانطور که ...
دوستان ! بزرگی فرمود : منتظران مهدی به گوش باشید ! به هوش باشید ! حسین علیه السلام را منتظرانش کشتند ...
بگذار هر کس که می خواهد ناراحت شود اما من امروز با جسارت تمام فریاد می زنم که
لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین است ...
و حرف آخر :
مجنون که دو چشمش به حسین و حرم افتاد چنین گفت :
لیلی به درک ! فقط حسین بن علی را عشق است ...

و صلی الله علی الباکین علی الحسین ...

مهدی شنبه 12 آذر 1390 ساعت 06:42 ب.ظ

سلام
قیام امام حسین فقط جنگ در مقابل یزید نبود بلکه این قیام روح تازه ای را در جامعه بشری دمید که مردگان را زنده میکند!

به به چه قالب قشنگی گذاشتید ( یا شاید چشمام قشنگه )

سلام
آقا مهدی حتما هردوش قشنگه

و احسن صورکم

love یکشنبه 13 آذر 1390 ساعت 03:27 ب.ظ

دنیا در نظر قاتلین حسین(ع) زیبا جلوه نکرد. بلکه آنها دنیارا با زیبایی چشمان خود دیدند.وقتی به حسین(ع) نگاه میکنم زیبایی دنیا را می بینم.ایراد اینجاست که که ما برحسین مظلوم نگاه میکنیم نه بر حسین عاشق.

شهاب الدین دوشنبه 14 آذر 1390 ساعت 10:56 ب.ظ

جواب به love :
با سلام
من ایرادی نمیبینم که حسین مظلوم را ببینیم چرا که آه دل و سوز دل ابا عبد الله علیه السلام از مظلومیتش بود و بدان دوست من که همه ائمه طاهرین مظلوم بودند و هستند و هستند وهستند ... شاید حرفی که الان بخوام بزنم خیلی سنگین باشه و قبولش برای شما و امثال شما خیلی سخت ولی متاسفانه و با نهایت تاثر واقعیت داره اینکه خیلی از عزاداران حسینی امروز میگن اگر ما در کربلا بودیم چه ها میکردیم و فلان میکردیم و آقامون دیگه غریب نبود و ... باید عرض کنم گزافه گویی بیش نیست اینکه جامعه آنروز چطور جامعه ای بود و چه فتنه ای بود و چه اتفاقی افتاد که امام معصوم و نوه رسول اکرم (ص ) رو واجب القتل میدونستند و برای کشتن حضرت از همدیگه سبقت میگرفتند و با قصد قربت !! در جنگ با امام حسین علیه السلام شرکت کردند خودش یک بحث مفصل و مبسوطی است جریان کربلا و عاشورا یک جریان فرهنگی و عرفانی است که در تمام زمانها و در تمام شئون زندگی جریان دارد و اگر درست درک نشود و از آن عبرت نگیریم در زمان ما هم کم و بیش به وجود خواهد آمد ...
دوست من ! آقای لاو !! ( یا همون عشق ) ما کجا و یاران ابا عبد الله کجا ؟ این گذر زمان است که حقیقت را امروز روشن کرده و الا همین مردم و همین من وشما اگر واقعا در عاشورای سال 61 هجری بودیم حضرت را یاری میکردیم ؟ یا در بین مردم بی تفاوت بودیم یا خدایی نکرده در لشکر ...
مگر ما امروز چکار کرده ایم برای حضرت بقیت الله مهدی موعود که ادعا میکنیم اگر در آن روز بودیم امام زمان خویش را یاری میکردیم ؟ این حرف من هم ممکنه شما و بقیه دوستان رو شگفت زده کنه ولی حقیقتی است که باید به اون باور داشت و الا قبول نکردنش باعث میشه که هر روز درجا بزنیم :
انصار الحسین باید الگوهای انصار المهدی باشند ما چقدر خودمون رو به یاران امام حسین نزدیک کرده ایم ؟ اگر همین من و شما و بقیه که میگیم اگر آنروز در کربلا بودیم حسین علیه السلام را یاری میکردیم در ادعای خودمون صادق بودیم الان امروز مهدی فاطمه ( عج ) در پس پرده غیبت نبود ( امیدوارم به حرفم دقت و در موردش فکر کنی )
بقول شاعر
سالهاست منتظر سیصدو اندی مرد است
آنقدر مرد نبودیم که یارش باشیم...
در مورد حرف اولت هم باید عرض کنم که شما متوجه منظور من نشدی که زیبا جلوه کردن دنیا یعنی چه اگر خواستی بعدا بیشتر توضیح میدم ...
عظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع الامام المهدی من آل محمد علیهم السلام .
ان شاء الله موفق باشید ...

شهاب الدین پنج‌شنبه 17 آذر 1390 ساعت 08:49 ق.ظ

البته این که من عرض کردم اگر عبرت نگیریم در زمان ما هم به وجود خواهد آمد یک سخن تسامحی بود چون در زمان ما هم این مسئله چند بار بوجود آمده که بارزترین و روشنترین مصادیقش همین فتنه 88 بود ... همیشه از خداوند متعال می خواستم به این بنده اش بفهماند که واقعا چرا چنین اتفاق و فاجعه ای در تاریخ اسلام رخ داد و اینگونه شخصیت یکی از سروران جوانان اهل بهشت مورد بی مهری و مظلومیت واقع گردید طوری که برای او و اهلبیت کریم و بزرگوارش هیچ حرمتی قائل نبودند ؟
فضای جامعه آن روز را به خوبی به صورت مجسم شده در جامعه خودمان در فتنه 88 دیدم دامنه گسترده تبلیغات دشمن که باعث میشد دیگر تعجب نکنم که تبلیغات معاویه لعنت الله علیه طوری اثر کرده بود که وقتی برای مردم شام خبر بردند که امیر المومنین در محراب نماز به شهادت رسیده گفتند مگر علی نماز هم میخوند ؟ ( این جمله خیلی جمله سنگینیه ها به راحتی از کنارش رد نشید ) و وقتی مردم سست ایمانی رو دیدم که به راحتی از راه حق منحرف شدند و وقتی که ایمان ضعیف باشه و بصیرت و آگاهیی هم نباشه همینطور شخص بیش از پیش در مشت شیطان گرفتار میاد و تعجب نمی کنم که وقتی بعضی از یاران حسین علیه السلام به نصیحت لشکر دشمن می پرداختند اونها در مقابل مسخره میکردند و دائما برای ابن زیاد لعنه الله دعا می کردند !! و او را می ستودند وقتی لجاجت در راه باطل زیاد بشه قلب سیاه تر و سیاه تر انسان گمراه تر و گمراه تر میشه در اینجا هم نقش رسانه ها و تبلیغات خیلی وسیع بود ما وقتی با مخالفین صحبت می کردیم چیزهایی می شنیدیم که شاخ در می آوردیم و چیزهایی که اصلا حقیقت نداشت و چطور این رسانه ها حقیقت رو وارونه جلوه میدادند و طرف مقابل طوری صحبت می کرد که انگار کاملا یقین داره به چیزی که داره میگه و حرف هیچ کس رو هم نمی پذیره و عجیب بود وقتی افراد پست فطرتی رو می دیدم که در خیابانها به خیلی ها حمله می کردند و اونها رو به قصد کشت میزدند ( فقط به جرم اینکه ریش دارند !! ) خیلی حرفها در مورد سال 88 هست ولی نه فرصتش هست و نه این وبلاگ گنجایشش رو داره اما در فتنه ها همانطور که حضرت علی علیه السلام فرمودند به کشتی های نجات پناه ببرید ( اشاره به روایت پیامبر که اهل بیت من کشتی های نجاتند پس هر کس به آنان بپیوندد اهل نجات است و هر کس روی گرداند هلاک خواهد شد ) و توسل به اهل بیت رو هیچ گاه نباید فراموش کرد ان شاء الله خداوند از سر تقصیرات همه ما بگذرد ...
( ربنا لا تواخذنا ان نسینا او اخطانا فان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین )

نبض حروف یکشنبه 20 آذر 1390 ساعت 08:02 ب.ظ http://www.balatarazin.blogfa.com

سلام
با وصیت نامه شهید امیر حاج امینی بروزم[گل]

سلام آقا کریمی خوب است از دست شما راضی هستم و اگر میشود آموزش برنامه نویسی را هم بگذارید در وبلاگ.

سلام محمد آقا
فعلا نمی شه تقاضای شما را اجابت کنم
چون ساختار وبلاگ ساختار فرهنگی دینی است
نه حرفه ای مهندسی؛
لذا صبر کن بلکه وبلاگ تغییر راهبرد داشته باشد
ولی خارج از دنیای مجازی می تونم کمکت کنم

اگر رضایت شما نشانه رضایت خدا باشه برای من مفید خواهد بود
یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد