حقیقت جو

از ابرها بگذر؛ آسمان باقی است...

حقیقت جو

از ابرها بگذر؛ آسمان باقی است...

خلاصه جلسه(19/1/90) – شایسته سالاری، شیطان و عقل

بخش اول: در این جلسه بدلیل برخی از مسائل! ابتداء کمی راجع به مسئولیتها در جامعه اسلامی صحبت شد، کلامی از رهبر معظم انقلاب به این مضمون مطرح شد که در اسلام پذیرش مسئولیتها بر اساس شایسته سالاری است و اگر کسی در خود شایستگی عهده داری یک مسئولیت را نبیند(بینه و بین الله) و در عین حال آن مسئولیت را بپذیرد کاری نامشروع و حرام انجام داده است. اساسا تاکید اسلام و روشی که اسلام برای مدیریت جامعه ارائه می دهد بر همین محور دور می زند، همچنین عمده دلیلی که نزد ما شیعیان بر خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام بعنوان دلیل عقلی مطرح شده است همین شایسته بودن علی علیه السلام بر دیگران است، وقتی آب هست خاک طهارت نمی آورد! خوب اگر چنین الگو و دستوری شیوه و سیره مومنان و مسلمانان در تمامی سطوح مدیریتی باشد، طبعا شاهد رشد روز افزون کارآمدی کشور خواهیم بود.  

بخش دوم: هدف خداوند از خلقت ما انسانها چه بوده است؟ و چرا خداوند خود اقدام به نابودی سیاهی ها و شیطان نمی کند تا این انسان بیچاره راحت شود؟ این دو سوالی است که توسط یکی از عزیزان جلسه از طریق ایمیل برای بنده ارسال شد و چون وقت جلسه اجازه نمی‌داد تا به موضوع تحریف قرآن بپردازیم ترجیح داده شد ادامه جلسه حول محور این دو سوال به اتمام برسد، در توضیح سوال اول ابتداءً عرض شد که چون هدفداری یک موجود نشانگر نقص وجودی او برای رسیدن به هدفش می باشد و اینکه خداوند هم کمال مطلق و بی نقص است، بنابراین نمی توان برای خداوند هدفی قائل شد بلکه این خلق و فعل اوست که هدفمند است، خداوند فیض دهنده خیرات است و از افاضه خیرات -اگر حکمت‌آمیز باشد- بخل نمی ورزد لکن این خلق و مخلوقاتش می باشند که به حکم نقص وجودیشان می باید در پی تکمیل و تکامل خود حرکت نمایند. اما در مورد اینکه چرا خداوند شیطان و سیاهی ها را نابود نمی کند تا این انسان بیچاره راحت شود؟ باید گفت اگر خداوند این کار را انجام دهد مثل این می ماند که کسی برای حل یک مساله صورت مساله را پاک نموده باشد. وقتی خداوند برای انسانها در این دنیای غریب، بستر امتحان فراهم نموده تا با تلاش خود به کمال، سعادت و آرامش برسد، دیگر حذف وسائل امتحان حکمت آمیز نخواهد بود! چنین کاری مانند این است که معلمی بگوید من امتحان می گیرم تا خوب از بد جدا شوند اما در عین حال بهمراه سوالات جوابها را نیز به دانش آموزان بدهد، خوب در این صورت دیگر اسمش امتحان نخواهد بود.(ویژه بچه‌های کنکوری!)

به این ترتیب این خداوند است که خود سیاهی ها را در مقابل سپیدیها، شیطان را در مقابل عقل و وجدان و ... آفریده است تا بستر امتحان برای بنده و شما فراهم شود و معلوم گردد کدامیک عمل نیکوتری انجام خواهیم داد. 

اَلَّذِی خَلَقَ المَوتَ و الحَیوه لِیَبلُوَکُم اَیُّکُم اَحسَنُ عَمَلًا....(الملک -2). یاحق.

نظرات 2 + ارسال نظر
علیرضا سه‌شنبه 23 فروردین 1390 ساعت 10:05 ق.ظ

سلام خدمت آقای کریمی خیلی متشکرم از اینکه خلاصه جلسات را در وبلاگ قرار می دهید حداقل من یکی که استفاده کردم چون در جلسه هم حضور نداشتم ‌؛ خیلی بهم کمک کرد ولی بنده منتظر تحریف قران بودم !باز هم متشکرم خوب بود.

مهدی شنبه 27 فروردین 1390 ساعت 01:12 ب.ظ

ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده ایم از بد حادثه این جا به پناه آمدهایم
ره رو منزل عشقیم و ز سر حد عدم تا به اقلیم وجود این همه راه آمده ایم
سبزه خط تو دیدیم و زبستان بهشت به طلبکاری این مهر گیاه آمدهایم
با چنین گنج که شد خازن او روح امین به گدایی به در خانه شاه آمده ایم
لنگر حلم تو ای کشتی توفیق کجاست که در این بحر کرم غرق گناه آمده ایم
آبرو می رود ای ابر خطاپوش ببار که به دیوان عمل نامه سیاه آمده ایم
حافظ این خرقه پشمیینه مینداز که ما
از پی قافله با آتش و آه آمده ایم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد